Doe vriendelijk

17 februari is het ‘doe vriendelijk dag’. Eigenlijk gek dat zo’n dag nodig is want we vinden het toch allemaal fijn als mensen vriendelijk tegen ons doen? Waarom doen we dat dan niet zelf ook altijd? Soms komt dat omdat je je dag gewoon even niet hebt, soms omdat het even niet lukt om tot 10 te tellen als iemand het bloed onder je nagels vandaan haalt.

Het is tegenwoordig ook makkelijker geworden om nare dingen tegen en over iemand te zeggen. Iedereen kan zijn ongezouten mening delen op social media, stuurt even een boze mail naar een bedrijf of klant of voelt afstand via de telefoon waardoor ze zich ook sterker voelen staan. Vaak worden er via die wegen dingen gezegd die ze nooit face to face zouden durven zeggen. Of niet willen omdat ze, als ze de persoon daadwerkelijk zien, toch een bepaalde vorm van warmte voelen of dat de context duidelijker is en misverstanden voorkomen kunnen worden.

Vanaf de andere kant van de telefoonlijn kan ik zeggen dat het niet altijd leuk is om met een boos iemand te maken te hebben aan de telefoon. Vaak gaat het over dingen waar je zelf niets aan kunt doen. Waarvoor je alleen de boodschapper bent of toevallig degene die de telefoon aanneemt. Mijn ervaring is dat als je iemand aan de telefoon te woord staat met een glimlach op je mond het vaak voor de andere lastiger is om boos te worden of blijven. Heb begrip voor elkaar en toon dat dan ook aan de telefoon. Dat geldt vanaf beide kanten overigens.

Ken jij dat gevoel dat je telefoon gaat en dat die klant belt die je nu eigenlijk niet wilde spreken of die altijd vervelend doet aan de telefoon? Vaak heb je dan van te voren al een zwaar gevoel voordat je telefoon opneemt. Als je met dat gevoel opneemt zullen 9 van de 10 gespreken ook afgesloten worden met een zwaar gevoel. Maar hoe leuk is het dat je voordat je de telefoon opneemt het zware gevoel kunt omzetten naar een open gevoel en uiteindelijk met een goed gevoel het gesprek kunt afsluiten? Mijn tip is dus ook; zorg dat je altijd de telefoon opneemt met een glimlach op je gezicht. Dit maakt je gesprekken leuker, positiever en fijner! En onthoudt niet voor één dag maar voor het hele jaar ‘Doe vriendelijk’.

Benieuwd naar de diensten die ik aanbied? Bekijk het op ‘wat doe ik’