Opschonen

Hoe vaak doe jij dat? En hoe belangrijk vind je het opschonen?

In huis maken we meestal wekelijks schoon, of we laten dit doen 😉. En vaak in het voorjaar houdt je een grote schoonmaak. Gewoon omdat de lente kriebels ervoor zorgen dat je zin hebt om schoon te maken. Uuhh zin?? Schoonmaken is niet mijn hobby maar zelfs bij mij is het zo dat ik zodra het eerste lente zonnetje er door komt ik het gevoel krijg dat ik toch echt even flink met de poetsdoek door het huis moet… En naast het huis moet natuurlijk ook de tuin netjes want wie weet kunnen we alweer snel met een kopje koffie of een borreltje in het zonnetje zitten.

Maar hoe zit het met de schoonmaak in je bedrijf en in je systemen? Hoe vaak haal je daar even lekker een poetsdoek door? Hoe vaak schoon jij je archief op, loop je je klanten bestand door, schoon je je e-mail op of schoon je je computer/laptop op? Vaak staan we er niet bij stil. Doen er pas iets mee als het echt niet anders kan. Als je gaat verhuizen bijvoorbeeld verhuis je liever geen onnodige spullen. Als je het overzicht in je klantenbestand of je e-mail kwijt geraakt bent moet je je er toch echt maar eens door heen worstelen. En als je computer of laptop echt niet meer vooruit te branden is dan is de eerst stap meestal ook opschonen voordat je er naar laat kijken door de ICT specialist.

De vraag is wel laat je het opschonen in je bedrijf afhangen van de lente of de enorme noodzaak of zorg je dat je dit regelmatig doet? Het voordeel van regelmatig opschonen en het bijhouden is dat het je rust geeft. Rust en ruimte om je focus te houden op de werkzaamheden die er toe doen. De werkzaamheden waar je je geld mee verdient zijn tenslotte het belangrijkste om je focus op te kunnen houden. Wanneer er veel werk blijft liggen brengt dat onrust wat weer zorgt dat het constant door je gedachten blijft spoken dat je nog dingen moet.

Wat je je dan moet afvragen moet ik dat altijd zelf doen? Nee ik ben van mening van niet. Juist de klussen die je zelf vervelend vind om te doen schuif je veelvuldig voor je uit en kosten je uiteindelijk meer tijd dan dat je iemand vraagt om je ermee te helpen of het van je over te nemen. Daarnaast ben je geen ondernemer geworden om al die randwerkzaamheden te doen. Je wilt de werkzaamheden doen waar je echt blij van wordt. Dus vaak levert het je meer op als je bepaalde werkzaamheden uitbesteed i.p.v. alles zelf doen.

Opgeruimde werkplek